Campanie PoliticScan: Oana Moraru: Cum am învățat să plagiez
După ce am intrat profesor la catedră, unul din elevii mei s-a apucat să copieze dintr-o broșură online prezentarea unei capitale europene – ca răspuns la o temă despre scriitura persuasivă. Lucrarea era complet furată. Mi-a trecut stupidul gând prin cap să îi chem părinții la școală și să îi dau nota 4. Nu cred că mi-am luat vreun scandal mai mare în viața mea! Că ce am cu copilul? Că i-a plăcut și lui prezentarea și d-aia a copiat-o, că nu e normal să mă ambalez, așa, pentru nimic și să o fac, din senin, pe deșteapta!

Ieri am văzut un filmuleț de la o grădiniță din afară, cu o educatoare în fața a 7-8 copii de 3 ani. Doamna spune la începutul clipului că vrea să demonstreze cum poți manifesta gândire vizibilă în răspunsurile celor mici. Îi întreabă inițial ce ar face ei dacă ar ajunge la o piscină unde nu e apă. Copiii încep să stoarcă tot felul de soluții: ba că așteaptă ploaia, ba că leagă un furtun de chiuvetă, ba că o cară cu găleata sau cu un balon, ba că sună la pompieri. Am crezut că doamna educatoare o să fie pe spate de bucurie că are așa copii deștepți. Dar nu, nuuu! Nu s-a mulțumit cu asta. I-a pus să descrie etapele acțiunilor lor, să le exprime înlănțuit, cu anumiți conectori logici pe care îi sugera treptat. Nici asta nu a fost îndeajuns. I-a adus pe ăștia mici la o masă și i-a pus să modeleze în plastilină soluțiile lor: unii au făcut picături de ploaie, alții un furtun, unii găleți și pahare, alții un parc acvatic. Dar nici asta nu a fost îndeajuns. Doamna i-a rugat – pe limba lor, acolo – să își definească fiecare concept – adică să povestească despre forme, culori, întrebuințări, ba chiar să își amintească de soluțiile colegilor. De câte ori îi lăuda, nu le spunea că sunt cuminți sau frumoși sau simpatici, drăguții de ei! Nuuu, nu! Le spunea că au realizat conexiuni interesante de idei!
PoliticScan

Leave a Reply

